W gimnazjach najczęściej dochodzi do przemocy słownej
fot. powierzone
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez IQS, sytuacje przemocy #wśród uczniów polskich szkół nie są rzadkością. Co więcej, młodzież często nie reaguje, gdy widzi zachowania agresywne.
Kiedy rozmowy z rodzicami nie są wystarczające, dodatkową szansę do głębszej dyskusji na temat wartości szacunku i godności stanowią obchody Światowego Dnia Godności. Z tej okazji, 21 października br., w szkołach na całym świecie organizowane są specjalne lekcje, podczas których, młodzież rozmawia z nauczycielami o godności.
Celem zbadania skali zjawiska przemocy w szkołach gimnazjalnych agencja badawcza IQS zrealizowała dwa projekty badawcze – pierwszy, przeprowadzony w 2014 roku, diagnozował zjawisko z perspektywy uczniów klas drugich i trzecich gimnazjum, drugi – z 2015 roku – weryfikował punkt widzenia rodziców uczniów gimnazjów. Oba zostały wykonane w związku z corocznymi obchodami Światowego Dnia Godności.
Z przeprowadzonych badań wynika, że 2/3 badanych gimnazjalistów doświadczyło przemocy na własnej skórze. Jednak zdaniem rodziców – tylko mniej niż połowa dzieci (47%) miała z nimi styczność. Również intensywność zjawiska przemocy rodzice oceniają bardziej optymistycznie niż dzieci. Według nich średnia liczba negatywnych zachowań w szkole ich dziecka jest niższa niż w ocenie uczniów. Może to świadczyć o niewiedzy i braku świadomości lub lekceważeniu problemu przez dorosłych.
Przemoc – nie tylko siłowa
Jak wynika z badań, największym problemem nie jest przemoc siłowa, a słowna. Spotkało się z nią aż 81% uczniów (słyszeli lub byli świadkiem takiej sytuacji w szkole). Co więcej, również w oczach rodziców jest to najczęściej spotykana negatywna sytuacja, choć ich świadomość jest niższa (67%). Wyśmiewanie, wyzwiska, przykre komentarze – aż 1/3 przebadanych uczniów twierdzi, że doświadczyła podobnych zachowań na własnej skórze. Rodzice często nie doceniają skali problemu – jedynie 24% z nich uważa, że ich dziecko spotkało się z przejawem słownej agresji.
Inne spotykane negatywne zjawiska w szkole to agresja z użyciem siły, odrzucenie oraz przemoc online. Aż 38% uczniów przyznaje, że zetknęła się z sytuacjami, gdy dokuczano komuś za pośrednictwem serwisów społecznościowych (również niemal co trzeci rodzic ma tego świadomość). Stosunkowo rzadko natomiast występują napięcia związane z religią lub kolorem skóry.
Ofiara ze swoim problemem najczęściej zostaje sama. Zdaniem młodzieży w 1/3 przypadków w sytuacji występowania zjawiska przemocy nikt nie reaguje. Wydaje się, że rodzice są łagodniejsi w ocenie sytuacji lub ze względu na to, że nie ma ich na miejscu zdarzenia, nie wiedzą wszystkiego. Nadal jednak zdają sobie sprawę z problemu braku reakcji – ich zdaniem zdarza się to w ponad 1/5 sytuacji.
Jednocześnie łatwiej zareagować na negatywną sytuację, kiedy dotyczy ona znajomych i przyjaciół (zdaniem 66% uczniów). Co ciekawe, rodzice rzadziej myślą, że ich dziecko jest w stanie podjąć działania w każdej sytuacji (61%).
Relacje z dzieckiem – relacje z rodzicem
Rodzice gimnazjalistów ogólnie dość dobrze oceniają swoje relacje z dziećmi. Ponad ¼ rodziców twierdzi, że są z nimi zżyci, dzięki czemu sporo wiedzą o tym, co dzieje się w ich życiu.
Rodzice pozostający w dobrych relacjach z synami i z córkami dużo częściej rozmawiają z nimi również o przemocy i sposobach reagowania na negatywne sytuacje (56%). Natomiast druga połowa badanych rozmawia z dziećmi rzadko lub w ogóle (44%). Dzieci bardzo często same inicjują rozmowy o problemach w szkole. W takiej sytuacji większość rodziców próbuje je wesprzeć lub znaleźć wspólnie rozwiązanie problemu. Co trzeci rodzic zdecydował się nawet na interwencję w szkole. Spora grupa opiekunów (20%), pomimo poinformowania o sytuacji związanej z przemocą, nie podjęła żadnych, konkretnych działań (skądinąd sytuacja ta nie musiała dotyczyć ich dziecka).
Rodzice – co ważne – nie uciekają od odpowiedzialności. 2/3 z nich twierdzi, że są tak samo odpowiedzialni za występowanie zjawisk przemocy jak szkoła. Warto jednak zwrócić uwagę, iż wskazanie „domu” w tym przypadku, można zrozumieć dwojako: jako wzięcie na siebie odpowiedzialności za wychowanie dziecka i nieprzerzucanie jej na innych, ale też jako oczekiwanie, że inni rodzice (a nie ja) ponoszą odpowiedzialność za taki stan rzeczy. Niezależnie od powodów – co drugi rodzic uważa, że szkoła jego dziecka raczej radzi sobie z agresją. Jedynie co dziesiąty uznaje, że szkoła wykazuje się nieudolnością w rozwiązywaniu niepożądanych sytuacji.
Zdecydowana większość zarówno dzieci, jak i rodziców, jest zadowolona z wybranego gimnazjum, ale oceny rodziców są nieco wyższe (zadowolenie rodziców – 85%, dzieci – 78%). Dobra relacja z dzieckiem wiąże się z wyższą satysfakcją ze szkoły, a ci rodzice, którzy są przekonani, że ta radzi sobie z przemocą wśród nastolatków, są bardziej zadowoleni z placówek, do których uczęszczają ich dzieci.
Godność, czyli co?
Rodzice i dzieci postrzegają godność w bardzo podobny sposób: głównie jako szacunek do siebie i do innych. Rodzice generalnie lepiej werbalizują swoje skojarzenia, przywiązują większą wagę do tolerancji dla inności i wolności wyrażania poglądów. Dzieci częściej koncentrują się na poczuciu własnej wartości, na niepozwalaniu na poniżanie lub dokuczanie sobie.
Światowy Dzień Godności – razem o szacunku i współzależności
W sytuacji, gdy problem agresji wśród młodzieży jest tak powszechny, warto wytłumaczyć młodym ludziom, czym jest godność i pokazać jej wartość i implikacje towarzyszące szacunkowi. Okazją do takich rozmów są obchody Światowego Dnia Godności, które w tym roku odbywają się 21 października.
Światowy Dzień Godności jest międzynarodową inicjatywą, propagującą ideę poszanowania godności jako fundamentalnego prawa człowieka. Idea narodziła się w 2006 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. Jej inicjatorzy to trzej przyjaciele – następca tronu Norwegii JKW Książę Haakon, Profesor Pekka Himanen z Finlandii oraz John Hope Bryant, amerykański założyciel stowarzyszenia Operation Hope, którzy tworząc Dzień Godności chcieli podkreślić, jak ważne jest poczucie własnej wartości w życiu młodego człowieka. Dzięki ich działaniom od 9 lat w każdą trzecią środę października, tysiące wolontariuszy rozmawia z uczniami o godności w szkołach na całym świecie. Od 7 lat w akcjach, realizowanych pro bono przez sieć organizacji wspieranych przez ochotników i ambasadorów, uczestniczy także Polska. Tegoroczna polska edycja projektu została objęta patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka, Marka Michalaka.
Materiał: Agata Zioło
Galeria
Czytaj również
- Stopniowo zwiększaj dawkę ruchu. Zacznij od ćwiczeń w domu
- Zdrowie to inwestycja w siebie. Pamiętaj o badaniach profilaktycznych
- Jakie są długofalowe skutki spożywania alkoholu? Zadbaj o zdrowie
- "Nie taki straszny wilk". Podróżnik Michał w nakielskiej gminie
- Ile dni wolnych od pracy? Kalendarz na 2025 rok
Dodaj komentarz
Rok pełen wyzwań. Z czym mierzyli się żołnierze?
Miniony rok obfitował w zadania #dla kujawsko-pomorskich terytorialsów. Żołnierze mierzyli się ze skutkami powodzi w ramach operacji pk. Feniks, budowali stany osobowe 84 batalionu lekkiej piechoty (84 blp) we Włocławku, jak również wdrażali do użytku nowy Program Strzelań z Broni Strzeleckiej (PSBS). Brygada stale rozwija kompetencje w zakresie zarządzania kryzysowego. Udzielała się również kulturalnie, organizując koncert z okazji Dnia Matki oraz sportowo podczas imprezy Cross WOT w bydgoskim Myślęcinku.
(czytaj więcej)Ruszył nowy rok szkoleniowy. Przed Terytorialsami wiele wyzwań
8.Kujawsko-Pomorska Brygada Obrony Terytorialnej uroczyście #rozpoczęła nowy rok szkoleniowy
(czytaj więcej)Kolejne rodzaje dokumentów tożsamości. Czym różnią się od siebie?
Dokumenty tożsamości, które musisz znać! Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia#, czym są mDowód, e-dowód, dowód osobisty, dowód cyfrowy i elektroniczny.
(czytaj więcej)Stopniowo zwiększaj dawkę ruchu. Zacznij od ćwiczeń w domu
Więcej ruchu to postanowienie noworoczne, które często# już pod koniec stycznia zostaje niezrealizowane.
(czytaj więcej)
Komentarze (5) Zgłoś naruszenie zasad
MamtmaDziffko, w dniu 14-10-2015 12:16:18 napisał:
odpowiedz
rodzic, w dniu 14-10-2015 12:26:34 napisał:
odpowiedz
Rezi, w dniu 14-10-2015 15:25:32 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!