Ciężarówki omijają wagę na "dziesiątce". Kierowcy chcą uniknąć kar
fot. NŁ
Kierowcy nadmiernie załadowanych ciężarówek, aby uniknąć kar omijają odcinek drogi# krajowej, na którym umieszczona jest waga na wysokości Lubaszcza. Stwarza to ryzyko uszkodzeń dróg gminnych i powiatowych. Potrzeba więcej kontroli zarówno krajowej „dziesiątki” jak i bocznych dróg.
Między Nakłem a Lubaszczem na drodze krajowej nr 10 znajduje się tzw. waga preselekcyjna. To specjalny system, który ma na celu sprawdzenie wagi pojazdów. Jak działa? W jezdni umieszczone są czujniki, a kiedy przejeżdża po nich nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. W chwili przekroczenia dopuszczalnych parametrów, taka informacja trafia do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na wadze stacjonarnej. Gdy potwierdzone zostanie przeciążenie pojazdu, nakładana zostaje kara. Jednak, co zauważyli mieszkańcy okolicznych miejscowości znajdujących się przy wadze preselekcyjnej, coraz częściej zdarza się, że kierowcy omijają ten odcinek krajowej dziesiątki.
Chcą uniknąć kary
Problem z przeciążonymi ciężarówkami, które omijają dziesiątkę, jest zauważalny zwłaszcza w czasie kampanii cukrowniczej. Wielu kierowców ciężarówek, zdając sobie sprawę, że ich pojazdy są przeciążone ładunkami chcą uniknąć kary więc jeżdżą przez Olszewkę, Bielawy i Lubaszcz. Zwrócił na to uwagę radny Rady Miejskiej w Nakle Kamil Miśkiewicz, który wyjaśnił cały proceder uprawiany przez kierowców. – Pojawił się problem z nieuczciwymi przewoźnikami, którzy w celu ominięcia wagi preselekcyjnej na DK10, przemierzając naszą gminę z kierunku zachodniego na wschodni, korzystają z drogi gminnej biegnącej z Lubaszcza do Olszewki, aby potem drogą powiatową Zabartowo-Nakło dotrzeć do miasta i dalej do cukrowni. Taki sam proceder zauważyłem po drugiej stronie DK10, gdzie przewoźnicy korzystają z niedawno wybudowanej ulicy Puchacza, włączając się z powrotem na DK10 przez wjazd do stacji paliw Seydak – przedstawił problem radny Miśkiewicz. Zaapelował do władz gminy o interwencję u policji jak i wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego. – Nie możemy pozwolić na niszczenie infrastruktury, którą z wielkim trudem i ogromnymi nakładami każdego roku budujemy czy modernizujemy – zaapelował radny. Sytuacja wcale nie jest nowa i cyklicznie się powtarza. Na początku tego roku opisywaliśmy na łamach GR Powiat, ten problem zgłaszany przez jednego z mieszkańców Olszewki. Mieszkańcy tej jak i innych miejscowości w pobliżu denerwują się tym, że ich lokalne gminne i powiatowe drogi są rozjeżdżane i w efekcie niszczone przez ciężkie transporty. – Skoro omijają wagę na krajówce, która jest drogą lepszą, przeznaczoną dla dużych aut, to co się stanie zaraz z naszą drogą w Olszewce? Potem będzie pretensja o zły stan drogi do urzędu. Winę mają kierowcy, ale też policja i inne służby mogłyby się sprawą zająć – skomentował mieszkaniec Olszewki.
Statystyk nie ma
Służby wiedzą o problemie i podejmują działania. Podobnie było na początku roku, gdzie zadeklarowano większą ilość kontroli. Po zgłoszeniu radnego i mieszkańców policja zadeklarowała kolejne działania i zapewniła, że kontrole już są. – Systematycznie policjanci prowadzą działania wspólnie z inspekcją ruchu drogowego, w trakcie których kontrolują przestrzeganie przez kierowców przepisów związanych z transportem drogowym – zapewnił st. sierż. Kamil Smoliński oficer prasowy KPP w Nakle. Podobnie o swoich działaniach zapewnia Wojewódzki Inspektorat Ruchu Drogowego w Bydgoszczy, do którego została skierowana interpelacja radnego. – Informacje zostały przekazane inspektorom celem wykorzystania podczas prowadzonych czynności kontrolnych na drogach gminy Nakło. Kontrole tonażu w powiecie nakielskim, w tym na DK 10 prowadzone w są z dużą intensywnością - kontrole dróg alternatywnych zostały również zaplanowane – zapowiedział z kolei Piotr Stępień zastępca naczelnika wydziału inspekcji WITD w Bydgoszczy. Chociaż wiadomo, że kierowcy uprawiają taki proceder, właściwie nie ma statystyk dotyczących tego, ile jest takich przypadków nadmiernie załadowanych ciężarówek na drogach. – Nie ma możliwości zweryfikowania zgłoszeń – przekazał st. sierż. Smoliński z KPP w Nakle. – Z uwagi na fakt, iż WITD w Bydgoszczy jest tylko użytkownikiem wag preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu, a nie ich właścicielem, to nie prowadzi statystyk dot. ilości przejeżdżających przez wagę pojazdów z przekroczonym tonażem – poinformował Piotr Stępień. Za działanie całego systemu wagi preselekcyjnej odpowiada GDDKiA. Jednak jak przekazał rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA, instytucja ta również nie posiada statystyk dotyczących przekroczeń dopuszczalnego tonażu. Wiadomo, że przekroczenia są, ale ile ich jest i jak są one duże tego już służby nie przekazują.
Źródło:
Czytaj również
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Nowe przepisy. Zmieniły się zasady selektywnej zbiórki odpadów
Od 2025 roku, zgodnie z przepisami UE, wchodzi w życie obowiązek selektywnego #zbierania odpadów typu: tekstylia, odzież, obuwie. To zadanie gmin, które jest realizowane w ramach Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Każda gmina zobowiązana jest ustanowić przynajmniej jeden taki punkt na swoim terenie. To tam powinny trafiać rzeczy, którym można dać drugie życie!
(czytaj więcej)Znakowanie owoców i warzyw. Obowiązują nowe przepisy
Wystawiając świeże owoce i warzywa na sprzedaż, należy stosować obowiązujące# unijne i krajowe akty prawne dotyczące znakowania żywności. Od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące owoców i warzyw oraz niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów.
(czytaj więcej)System lokalizacji AML. Nowoczesne technologie służące ratowaniu życia
Rozpoczyna się tworzenie systemu, który ułatwi służbom ratowniczym #dotarcie do osób wzywających pomocy. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) podpisał umowę z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC), aby wprowadzić nowoczesny system lokalizacji o nazwie AML (Advance Mobile Location). System tworzony we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, pomoże szybciej i dokładniej znaleźć osoby w potrzebie. Na realizację projektu przeznaczone zostanie prawie 33 miliony złotych. Jego pełne uruchomienie przewidziane jest w 2027 roku.
(czytaj więcej)Ile dni wolnych od pracy? Kalendarz na 2025 rok
Ustawa z dnia 18 stycznia 1951 roku o dniach wolnych od pracy określa# 13 ogólnopaństwowych świąt wolnych od pracy. Warto tak zaplanować swój urlop, aby zyskać więcej dni wolnego. Sprawdzamy, kiedy przypadają święta wolne od pracy w 2025 roku.
(czytaj więcej)
Komentarze (23) Zgłoś naruszenie zasad
Rudki, w dniu 30-12-2024 18:07:02 napisał:
odpowiedz
max, w dniu 30-12-2024 18:44:36 napisał:
odpowiedz
Helena Iglińska, w dniu 30-12-2024 19:22:05 napisał:
odpowiedz
Patio, w dniu 30-12-2024 19:34:44 napisał:
odpowiedz
G, w dniu 30-12-2024 19:44:49 napisał:
odpowiedz
Mieszkaniec olszewki , w dniu 30-12-2024 19:46:23 napisał:
odpowiedz
Kurkowe mocne, w dniu 30-12-2024 20:02:47 napisał:
odpowiedz
szybki i cukrowaty, w dniu 30-12-2024 20:33:22 napisał:
odpowiedz
Mieszkańcy , w dniu 30-12-2024 22:20:56 napisał:
odpowiedz
Laki, w dniu 31-12-2024 02:20:22 napisał:
odpowiedz
MIKE, w dniu 31-12-2024 07:59:00 napisał:
odpowiedz
Mieszkaniec ul.Dworcowej., w dniu 31-12-2024 10:02:22 napisał:
odpowiedz
Kapo, w dniu 31-12-2024 10:44:28 napisał:
odpowiedz
Doktor , w dniu 31-12-2024 10:49:50 napisał:
odpowiedz
Mieszkaniec ul.Dworcowej., w dniu 31-12-2024 11:01:41 napisał:
odpowiedz
Mieszkaniec ul.Dworcowej., w dniu 31-12-2024 11:04:59 napisał:
odpowiedz
Obywatel , w dniu 31-12-2024 12:11:25 napisał:
odpowiedz
Kierowca EU, w dniu 31-12-2024 21:34:10 napisał:
odpowiedz
Były kierowca Petro trans , w dniu 31-12-2024 22:59:59 napisał:
odpowiedz
Anonim, w dniu 01-01-2025 08:44:10 napisał:
odpowiedz
Anonimy, w dniu 01-01-2025 11:39:45 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!