Planowana budowa przejścia podziemnego. Są uwagi co do koncepcji

fot. MM
3 lutego o godz. 17:00 w Centrum Rozwoju Społecznego przy # ul. Gimnazjalnej w Nakle przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące Koncepcji Programowo–Przestrzennej dla inwestycji pn. „Budowa skrzyżowania wielopoziomowego linii kolejowej nr 18 z drogą nr 090883C w ciągu ul. Pocztowej/ul. Mickiewicza oraz budowa przejścia podziemnego w ciągu ul. Szkolnej/ul. Gimnazjalnej w Nakle.” Konsultacje trwały niespełna godzinę, a uczestniczące w niej osoby miały okazję na bieżąco zgłaszać swoje uwagi co do planowanej inwestycji.
Zakres inwestycji
Przypomnijmy. Zgodnie z założeniami z 2023 roku, planowane bezkolizyjne skrzyżowanie oraz przejście podziemne mają zastąpić przejazdy kolejowo–drogowe w Nakle. PKP PLK S.A. wraz z nakielskimi włodarzami podpisali w tej sprawie list intencyjny, a dotyczył on wspólnej realizacji inwestycji budowy bezkolizyjnego skrzyżowania dwupoziomowego oraz przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów. – Planowane rozwiązanie ma w swoim założeniu zwiększyć bezpieczeństwo na styku dróg z torami linii kolejowej nr 18 Kutno–Piła Główna oraz usprawnić komunikację w tej części miasta. Dzięki inwestycji samochody przejadą na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania na otwarte rogatki – podkreślił Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Jeżeli wszystko zakończy się pomyślnie, to za finansowanie inwestycji odpowiedzialne byłyby obie strony. W części kolejowej przez PLK SA, a w części drogowej przez gminę Nakło, która zobowiązała się do przygotowania uzgodnionej z PLK SA koncepcji programowo–przestrzennej. Ta została już opracowana, a gmina wydała na nią prawie 134 tys. zł. Za jej wykonanie odpowiadała firma REJPROJEKT sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Co musi się teraz stać, aby inwestycja doszła do skutku? Wszystko zależy od wyniku naboru wniosków w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". Ogłoszenie wyników i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec bieżącego roku. Bez spełnienia tego warunku, inwestycja w Nakle z pewnością nie zostanie zrealizowana i warto to podkreślić.
Krótki zarys koncepcji
Zgromadzone w sali osoby, których było około 20, powitał gospodarz spotkania zastępca burmistrza Nakła Piotr Kalamon, przedstawiając ogólny zarys planowanych konsultacji społecznych. – Chcemy skonsultować pomysł budowy wielopoziomowego skrzyżowania w Nakle. Dotychczas wykonana została koncepcja programowo-przestrzenna. Jak wiadomo, obecnie przejeżdżamy z jednego końca Nakła na drugi bezkolizyjnie (chodzi o przejazdy pociągów) tylko przez nakielską obwodnicę, na wiadukcie cukrowym. Niestety, ale tory są coraz częściej i dłużej zamykane. Dlatego mamy pomysł, aby w sposób bezkolizyjny poruszać się między ul. Krzywoustego a ul. Mickiewicza – budując tunel pod torami (ul. Mickiewicza) z jednoczesną budową dojazdów do dwóch rond, które miałyby być wybudowane kolejno na ul. Krzywoustego oraz drugie przy ul. Mroteckiej, lecz tutaj mówimy już nie o budowie, a o rozbudowie tego istniejącego (przy lodziarni „U Pubanca”). Taki jest ogólny pomysł i chcemy porozmawiać o zasadności tej budowy – powiedział nakielski włodarz.
Ze szczegółami planowanej w koncepcji inwestycji zapoznał mieszkańców Michał Rej z firmy REJPROJEKT z Krakowa. – Główna problematyka, która była tutaj rozważana, związana była z wysokością. Dlatego też musieliśmy wydłużyć niektóre fragmenty jezdni, żeby maksymalnie dopuszczalnymi pochyleniami podłużnymi móc prawidłowo ukształtować cały układ drogowy. Projektowane są dwa ronda. Jedno w ciągu ul. Krzywoustego. Będzie ono trzywlotowe – od jednej oraz drugiej strony ul. Krzywoustego, a trzeci wlot będzie kierował do tunelu. Z kolei drugie rondo między ul. Mrotecką a Nową zostanie rozbudowane. Wlot od ul. Mroteckiej pozostanie w istniejącym kształcie, podobnie jak wlot od ul. Nowej. Wydłużeniu ulegnie natomiast wyspa środkowa ronda, a wszystko po to, by móc w prawidłowy sposób ukształtować wlot od nowo projektowanej drogi do istniejącego tunelu – bez konieczności wyburzania jakichkolwiek budynków (…) – mówił.
Będzie zbyt stromo?
Po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami, głos zabrali mieszkańcy, którzy już na wstępie zapytali o jedną istotną rzecz – zwłaszcza dla kierowców samochodów. – Nie wiem, jak to będzie w praktyce wyglądało w momencie podjazdu pod to rondo. Już dzisiaj są problemy w tym miejscu, bo wjazd na nie – od strony ul. Mickiewicza – będzie po prostu zbyt stromy i w okresie zimowym, gdy droga jest oblodzona, ciężko jest tam ruszyć. Ja rozumiem, że wszystko jest zgodne z obowiązującymi wytycznymi, ale umówmy się – to, co dopuszczają przepisy, nie zawsze jest korzystne dla użytkowników dróg. Warto nałożyć na te zapisy kwestie życiowe, z którymi kierowcy w przyszłości będą się przez to realnie borykać. Tam na rondzie przy ul. Mroteckiej już jest stromo, a wy chcecie to jeszcze bardziej wydłużyć? Płacimy za coś, co ma być korzystne dla nas, ludzi, a nie dla przepisów – powiedział jeden z uczestników konsultacji.
Piesi będą musieli chodzić dłuższą trasą!
Co ciekawe, w przypadku ostatecznej realizacji inwestycji, warto jeszcze dodać, że obecny przejazd z ul. Pocztowej na ul. Mickiewicza przestanie istnieć, łącznie ze znajdującą się tam kładką. W praktyce oznacza to tyle, że mieszkańcy północnej części miasta (przykładowo idąc od strony ul. Mroteckiej) – nie będą mogli się przemieszczać tym dotychczas chętnie uczęszczanym ciągiem nawet na piechotę. Z alternatyw dla dostatnia się na drugą stronę „torów” pozostanie tunel łączący dworzec PKP z parkingiem Park&Ride przy ul. Nowej, trasa wiodąca przez nową, zaplanowaną do budowy drogę z ul. Mroteckiej na ul. Krzywoustego lub również planowany do budowy nowy, podziemny ciąg pieszo rowerowy łączący ul. Gimnazjalną z ul. Szkolną/Działkową. Taki stan rzeczy wywołał niemałe emocje wśród mieszkańców. – Nie do końca to rozumiem, bo tyle mówiliście o tym, żeby oddać miasto mieszkańcom, czyli osobom poruszającym się na piechotę, rowerzystom – a tutaj zmuszacie ich do robienia dodatkowych setek metrów, bo w praktyce tak to właśnie wyglądać będzie. Obecnie jak ktoś chce iść z ul. Mroteckiej do głównego punktu poczty w Nakle na piechotę, to pójdzie przez ten przejazd, gdzie obecnie znajduje się kładka. Po zmianach będzie musiał robić dodatkowe setki metrów naokoło. Trochę to słabe rozwiązanie, jak mam być szczery. Podstawową jednostką poruszającą się po mieście jest człowiek, a nie samochód – dodał jeden z mieszkańców.
Co na to zastępca burmistrza Nakła? – Przejście pieszych będzie możliwe po trasie tego łuku łączącego rondo na ul. Mroteckiej z tym na ul. Krzywoustego albo po ul. Mickiewicza. Z wysokości mniej więcej ul. Działkowej będzie można zjechać windą na poziom tunelu, który wyprowadzi pieszych na ul. Gimnazjalną. Obecnie, jeśli przejazdy kolejowe zostaną zamknięte, to ruch pieszych może się odbyć wyłącznie po istniejącej kładce. Takie są fakty. Celem tej koncepcji jest udostępnienie pieszym swobodnego przejścia, bez konieczności czekania na przejazd pociągu, ale nie tylko pieszym, ale także rowerzystom i kierowcom samochodów. Z kładki skorzystać mogą obecnie tylko piesi, bo wątpię, że ktoś będzie specjalnie po niej wchodził wraz z rowerem. Rozwiązania komunikacyjne dla pieszych są więc zaplanowane w możliwie jak najbardziej optymalnej formie. Poza tym, chciałbym jeszcze podkreślić, że kamienice na ul. Krzywoustego 13 i 15, a także kamienica na ul. Mroteckiej 1, nie ucierpią w żaden sposób i nie są przeznaczone do rozbiórki – powiedział Piotr Kalamon.
Podziemne przejście budzi kontrowersje?
Z uwagi na powyższe zabiegi inwestycyjne, obecny przejazd drogą bezpośrednio z ul. Mickiewicza na ul. Gimnazjalną – podobnie jak ten na ul. Pocztowej, gdzie obecnie znajduje się kładka – również zostanie usunięty. – Taki wymóg daje nam PKP. Chodzi o likwidację przejazdu kołowego. Ma jednak pozostać komunikacja rowerowa i piesza. Zgodnie z koncepcją, wejście tunelowe piesze usytuowane ma być na poziomie wspólnoty mieszkaniowej Gimnazjalna 18 i wychodząc na poziomie tak naprawdę ul. Działkowej – podkreślił Piotr Kalamon. Takie rozwiązanie budzi jednak pewne kontrowersje wśród mieszkańców – i jak się okazuje, nakielscy włodarze mają w tym temacie podobne zdanie. – Nam, jako gminie, to rozwiązanie bardzo się nie podoba i mówię to otwarcie. Raz, na pewno będzie to bardzo kosztowne. Może się zdarzyć jednak tak, że postawione zostaną zwykłe rogatki, ale wyłącznie dla przepuszczania ludzi pieszo czy rowerami w tym konkretnym miejscu. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że przy obecnej koncepcji pieszy pojawia się z ul. Szkolnej, czyli tak naprawdę Osiedla K. Wielkiego – na ul. Gimnazjalnej. Nie jest to komfortowe rozwiązanie dla pieszych. Nie mniej jednak sam fakt zamknięcia ruchu kołowego w tym miejscu jest nieuniknione. Podsumowując – zamknięte zostaną przejazdy dwa istniejące przejazdy kolejowe, a w zamian zbudowane zostanie nowe skrzyżowanie łączące ul. Mrotecką z ul. Krzywoustego – dodał zastępca burmistrza Nakła.
Podano planowaną datę rozpoczęcia prac
Gmina nie dysponuje żadną wizualizacją omawianej inwestycji, co może powodować trudności w zobrazowaniu zaplanowanych przedsięwzięć w tak skomplikowanej komunikacyjnie lokalizacji. Na spotkaniu konsultacyjnym przedstawiono jedynie koncepcje zawarte w rysunkach technicznych, które dla części mieszkańców mogą wydawać się mało czytelne. Mimo tego jeden z uczestników konsultacji złożył wniosek do zastępcy burmistrza o upublicznienie materiałów zaprezentowanych podczas spotkania, aby móc zapoznać się z nimi „na spokojnie”, w zaciszu domowym. Nakielski włodarz jednak dość sceptycznie podszedł do tego pomysłu. – Zapraszam do nakielskiego urzędu, ponieważ nie planujemy umieszczać tych materiałów na stronie internetowej. Niemniej jednak zastanowimy się nad pana wnioskiem – odpowiedział Piotr Kalamon. – Jeśli nasz wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony przez ministerstwo i zakwalifikujemy się do programu, prace budowlane rozpoczną się najpewniej w 2027 roku. Wszystko powinno się wyjaśnić w bieżącym roku kalendarzowym – dodał nakielski włodarz.
Galeria





Czytaj również
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Zmiany w składce zdrowotnej. Kto skorzysta na nowych przepisach?

Zmieniły się zasady obliczania składki # zdrowotnej dla przedsiębiorców. Minimalna wysokość składki dla firm rozliczających się według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub na karcie podatkowej została obniżona z 100% do 75% minimalnego wynagrodzenia. To jednak nie koniec korzystnych zmian.
(czytaj więcej)Emeryci i renciści mogą dorabiać. Są nowe limity

Od marca renciści oraz wcześniejsi emeryci będą mogli # dorabiać do swojego świadczenia większe kwoty niż dotychczas. Niższy, bezpieczny próg zarobków wzrasta o niemal 221 zł, osiągając wartość 5934,10 zł brutto, natomiast wyższy próg zwiększa się o około 410 zł, wynosząc 11 020,40 zł brutto.
(czytaj więcej)Medale Marszałka dla stulatków. Pani Zofia świętowała 105 urodziny

Mimo przeżyć wojennych i trudnej młodości nie stracili pogody ducha.# Stulatkowie – Aniela Buczkowska z Barcina i Gracjan Zodel z Bydgoszczy oraz stupięciolatka Zofia Siwińska mieszkanka Izbicy Kujawskiej cieszą się zdrowiem, uśmiechają się i cały czas z zainteresowaniem śledzą bieżące wydarzenia. Nestorów odwiedzili przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska, wicemarszałek Zbigniew Ostrowski i wicemarszałek Aneta Jędrzejewska.
(czytaj więcej)Kolej się rozwija. Samorząd województwa inwestuje w tabor

Siedemdziesiąt pięć procent pociągów realizujących # pasażerskie połączenia regionalne należy do samorządu województwa. Dysponujemy trzydziestoma trzema pojazdami, które w tym roku przejadą 6,5 miliona kilometrów. Flota marszałkowskich pojazdów kolejowych systematycznie się rozrasta. Wkrótce na tory wyjedzie kolejnych siedem nowoczesnych składów zamówionych w bydgoskiej Pesie.
(czytaj więcej)
Komentarze (18) Zgłoś naruszenie zasad
Stańczyk, w dniu 21-02-2025 13:22:18 napisał:
odpowiedz
Trytytka, w dniu 21-02-2025 13:45:01 napisał:
odpowiedz
Druga strona medalu, w dniu 21-02-2025 14:02:18 napisał:
odpowiedz
Xxx, w dniu 21-02-2025 14:51:34 napisał:
odpowiedz
Kaktus, w dniu 21-02-2025 15:31:33 napisał:
odpowiedz
Drogowiec, w dniu 21-02-2025 15:40:20 napisał:
odpowiedz
Gandalf, w dniu 21-02-2025 16:21:38 napisał:
odpowiedz
Pozytywna, w dniu 21-02-2025 16:43:52 napisał:
odpowiedz
Baster, w dniu 21-02-2025 16:59:44 napisał:
odpowiedz
Donek, w dniu 21-02-2025 18:18:44 napisał:
odpowiedz
Nakiel , w dniu 21-02-2025 18:59:33 napisał:
odpowiedz
Teresa, w dniu 21-02-2025 19:35:31 napisał:
odpowiedz
WZ, w dniu 21-02-2025 19:58:12 napisał:
odpowiedz
Nakielok, w dniu 21-02-2025 21:26:01 napisał:
odpowiedz
nakielanin , w dniu 21-02-2025 21:40:39 napisał:
odpowiedz
1234, w dniu 21-02-2025 23:27:19 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!